Värikäs Mangopannacotta ja vadelmia



Kuten varmasti monella muullakin, niin myös meillä meni koronan vuoksi pääsiäisen suunnitelmat kuperkeikkaa. Alkuperäisen suunnitelman mukaan lekottelisin juurikin tällä hetkellä uima-altaalla Fuengirolassa ja pohtisin minne illalla mentäisiin syömään.
Kun matkustuskielto ulkomaille tuli, niin ajattelimme säiden salliessa lähteä rakentamaan uutta kesäkeittiötä saareen. Jos ennuste lupaisi kurjaa, niin ehkäpä lähtisimme ystäviemme luokse mökille Pomarkkuun.
Kun Uudenmaan rajat laitettiin säppiin niin molemmat varasuunnitelmatkin sitten kariutuivat. Toki asia harmittaa, mutta minkäs teet. Määräyksiä ja ohjeita on noudatettava kunkin tahollaan, jotta pääsisimme mahdollisimman nopeasti edes lähes normaalioloihin ja ennen kaikkea – Mahdollisimman moni välttäisi sairastumisen.

Hyvä ruoka – Parempi mieli

Niin totta. Hyvä ja ennen kaikkea värikäs ruoka piristää mieltä. Värit myös kertovat vitamiineista. Nyt jos koskaan kannattaa kiinnittää huomiota vitamiinien ja antioksidanttien saantiin lisäämällä lautaselle paljon kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Jos asia kiinnostaa niin alla vielä lyhyt johdatus värikoodeihin.
Oranssit: Sisältävät yleensä paljon C-vitamiinia, kalsiumia, flavonoideja ja kuituja.
Vihreät: Magnesium, rauta, sinkki sekä A-,C- ja E-vitamiineja.
Punaiset: Lykopeeni, antioksidantit.
Keltaiset: Luteiini.
Siniset/violetit: Hellivät sydäntä ja sanotaan suojaavan myös syövältä. Paljon antioksidantteja vitamiinien lisäksi.
Kasvisten värikoodeista kannattaa käydä lukemassa lisää vaikkapa Satokausikalenterin sivuilta .

Ruoan kruunaa jälkiruoka

Tavallisesti, emme harrasta paljon jälkiruokia, mutta nyt pirteyttä mieleen on haettu myös helpoilla herkuilla. Yksi aivan nappihelppo ja varmasti kaikille maistuva jälkiruoka on pannacotta.
Valmistin toissapäivänä Chili-mangobroileria ja siitä jäi yli mangososetta. Ajattelin ensin käyttää lopun soseen juustokakkuun, mutta koska kaapissa oli reilusti kermaa ja mämmit jääneet kauppaan niin lopputulema olikin värikäs mangopannacotta ja vadelmia.
Juustokakunkin kyllä leivoin – Siitä sitten toisella kertaa.


Värikäs Mangopannacotta ja vadelmia

Tarvitset (4-6 annosta)
  • 5 dl kermaa tai 4 dl kermaa ja noin 1 dl rahkaa tai turkkikaista jogurttia. Tai 5 dl kasvikermaa.
  • 2 liivatelehteä (vegaaniseen versioon esim. vegegeliä n.1 pussi. Katso tarkempi annostus pakkauksesta.)
  • n. 2 rkl sokeria tai vastaava määrä muuta makeutusainetta
  • 1 tl vaniljasokeria tai hieman vaniljauutetta.

Lisäksi:
  • mangososetta (käytin Bonne)
  • marjoja esim. tuoreita vadelmia
  • sitruunamelissan lehtiä koristeluun. Käytin myös Mimiksen kuivattuja kukkia.

Tee näin:
Liota liivatelehtiä kylmässä vedessä 5 minuuttia.
Kiehauta kerma ja sokeri, vaniljasokeri/vaniljauute kattilassa. (jos käytät makeutusainetta, niin tarkista kuumennettavuus. Jos tuote ei sovi kuumennettavaksi – Lisää se vasta noin kädenlämpöiseen pannacotta-seokseen hyvin sekoittaen)
Purista liivatelehdistä vesi pois ja lisää ne kattilaan kuuman kerman joukkoon hyvin sekoittaen.
Sekoita kunnes liivatelehdet ovat sulaneet.
Jos korvasit osan kermasta rahkalla tai jogurtilla niin lisää se nyt seokseen. (käytä vispilää)
Kaada seos annosmaljoihin ja anna jäähtyä jääkaapissa vähintään 3 tuntia.
Tarjoile mangososeen ja marjojen kera.




PRINT RECIPE

2 kommenttia

  1. Pannacotta on kyllä kivan helppo ja muunneltava herkku. Mukavaa pääsiäisen jatkoa, kaikesta huolimatta.

    VastaaPoista
  2. En ole koskaan tehnyt pannacottaa, mutta kun tän nyt luin niin päätin että nytpä teen. Huomenna kaupan kautta kotiin :) Kiitos myös tuosta vegevaihtoehdosta!
    Ihanaa viikkoa sinulle Tinsku <3

    VastaaPoista

© Tinskun keittiössä ja Tyynen kaaMaira Gall